Sparbankerna har Sveriges nöjdaste kunder. I år igen.
När den årliga mätningen av kundnöjdheten bland Sveriges bankkunder genomfördes kom Sparbankerna etta både på privat- och företagssidan. För Fryksdalens Sparbank och Westra Wermlands Sparbank är det ett tydligt besked om att Sparbanksidén står sig stark och verkligen uppskattas av kunderna.
I undersökningen som genomförs av Svensk Kvalitetsindex, SKI, brukar Sparbankerna allt som oftast finnas med i toppen. Precis som 2023 kom man i årets undersökning på första plats.
– Att vi återkommande placerar oss högt i dessa undersökningar över tid och får så fina betyg av våra kunder beror dels på den service vi erbjuder, men också på vår lokala närvaro. Vi upplever även att våra kunder uppskattar att vi bidrar till det lokala samhället, genom att låta delar av vinsten gå till projekt och insatser som är till nytta och glädje för allmänheten, säger Urban Rohdin, VD på Fryksdalens Sparbank.
Årets SKI-undersökning visar att svenska bankkunder är nöjdare än de varit på många år. Bidragande faktorer, enligt undersökningen, kan vara att efter en tid med ekonomisk osäkerhet anas nu optimism med sjunkande inflation, räntesänkningar och återhämtad ekonomisk utveckling. Undersökningen nämner också att digitala tjänster ses av kunderna som en basfunktionalitet och hygienfaktor. Det är något som både Fryksdalens Sparbank och Westra Wermlands Sparbank kan skriva under på. Men båda bankerna menar att den personliga kontakten och tillgängligheten är ytterst viktig. Det är något som bekräftas av kunderna dagligen på de tio kontoren man har tillsammans i Fryksdalen, norra Klarälvdalen och västra Värmland.
– Vi är så glada och tacksamma för det förtroende våra kunder ger oss varje år genom den här mätningen av kundnöjdheten. Jag lovar att vi kommer fortsätta jobba hårt för att våra kunder ska känna sig trygga och alltid få ett personligt bemötande hos oss, säger Maria Axelsson, VD på Westra Wermlands Sparbank.
Kontakt:
Urban Rohdin, VD, Fryksdalens Sparbank, tel 0565-174 17.