Meny
Om Fryksdalens Sparbank
Finansiell information

Hantering av intressekonflikter

Med Intressekonflikt avses situation eller förhållande på bankens sida som medför ett intresse av att banken eller företrädare för banken agerar i strid med bankens eller bankens kunders intresse. Detta kan bl.a. uppkomma i förhållandet mellan olika kunder, med anledning av olika förhållanden mellan banken och dess kunder eller i förhållandet mellan företrädare för banken och banken. 

Banken är ålagd att identifiera och hantera de intressekonflikter som finns eller kan förväntas komma att uppstå i verksamheten. Både gällande affärssituationer i kärnverksamheten liksom ingående av olika tredje-partsavtal.

Banken ska ha interna regler, rutiner och uppföljningsmetoder för att säkerställa att eventuella intressekonflikter kan hanteras eller undvikas inom till exempel följande områden. 

  • Enligt bankens ersättnigspolicy utgår rörlig ersättning under vissa förutsättningar, vilka ingen enskild medarbetare ensam har möjlighet att råda över. Regler och kontroll av bankens ersättningssystem finns på denna sida

  • Medarbetare kan ha anställning, ägarintresse eller andra sidouppdrag som medför risk att intressekonflikter kan uppstå. Förtroendeuppdrag i fackliga eller politiska organisationer räknas inte som sidouppdrag. Medarbetare ska redovia sidouppdrag i enlighet med intern instruktion och förhandsgodkänns av närmaste chef. 

  • Krediter till jävskretsen ska hanteras enligt särskild delegeringsordning. 

  • En medarbetare eller styrelseledamot får inte begära eller ta emot något av värde från tredje part (kund, leverantör etc.) i utbyte mot en tjänst från banken eller hemligstämplad information om banken. En medarbetare får inte heller ta emot något av värde i samband med en tjänst som tillhandahålls.

  • Egna bankaffärer, eller bankaffärer för närstående eller för andra i medarbetarens direkta närhet, där opartiskheten skulle kunna ifrågasättas, ska ej genomföras utan ska lämnas vidare till en kollega.

  • Banken erhåller incitament som härör från försäljning av olika finansiella instrument. Dessa incitament får inte påverka rådgivningen till kund. Bankens ställning är icke-oberoende och om detta informeras kund vid rådgivning. Mer information på sidan för regleringarna gällande Mifid